Folkert Sinnema (69): “Alle verkeersdeelnemers moeten zich in Dalen prettig voelen en zich veilig door het dorp kunnen bewegen”
De inbreng van inwoners en ondernemers, hun plannen en initiatieven zijn onmisbaar om buitengebieden krachtig en vitaal te maken en te houden. Dalen is een heel goed voorbeeld van hoe inwoners direct bijdragen aan de brede ontwikkeling van dat buitengebied.
Een van de echte kartrekkers in dit geheel is Folkert Sinnema. Bijna 70 jaar is hij en nog steeds onvermoeibaar. “Willen we vooruitgang boeken, dan moeten we het ambitieniveau hoger leggen”, zegt de Dalenaar met Friese roots.
Zijn opdracht voor de komende jaren is helder: zorg dat er een pool met toegewijde inwoners is, met voorop-lopers die binding hebben met streek en hart hebben voor de zaak.
Grote bevlogenheid
Rustig aan doen, dat past niet bij Sinnema. In zijn werkzame leven heeft hij zich met grote bevlogenheid ingezet voor de gemeenschap. Sinnema wist niet alleen veel plannen te herkennen, maar deze ook te realiseren.
Hij was jarenlang werkzaam voor de gemeente Coevorden en de Veiligheidsregio Drenthe. In zijn rol als onder meer projectleider voor de gemeente Coevorden was hij bijvoorbeeld nauw betrokken bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis en de realisatie van Plopsa Indoor Coevorden. “Het werk voor de gemeente en de brandweer maakte een groot deel uit van mijn leven en was een mooie tijd. Zo houd je het ook lang vol.” Voor al zijn verdiensten kreeg hij de Zilveren Ster van de gemeente Coevorden toegekend.
vv Dalen
Veel tijd en energie stak en steekt Sinnema in de plaatselijke voetbalclub, maar ook spant hij zich in voor Dorpsbelangen Dalen. Het is begin maart en we lopen met Sinnema door het dorpscentrum van Dalen. We nemen plaats op een van de terrasjes in het centrum. “Heerlijk toch, lekker buiten, maar tegelijk zien we dat het tempo van het verkeer wel een tandje lager mag…!”
Projectleider gemeente en werkzaam voor Veiligheidsregio Drenthe
Folkert Sinnema zit op zijn praatstoel. “Er moet haast gemaakt worden met de herinrichting om Dalen verkeersveiliger te maken en een meer dorpse uitstraling te geven”, zegt hij in zijn rol als kartrekker van de werkgroep Verkeer, Veiligheid en Vervoer binnen de Dorpsbelangen Dalen.
Het is een van de laatste ambitieuze projecten waar hij zijn schouders onder heeft gezet. “Doorstroming en bereikbaarheid zijn in het dorp niet meer de enige norm, we leggen in toenemende mate de nadruk op leefbaarheid, veiligheid en gezelligheid. Inwoners en bezoekers staan centraal.”
Hoog ambitieniveau, maar het huishoudboekje kan het niet bijbenen
De werkgroep heeft een hoog ambitieniveau, de gemeente staat vierkant achter de plannen, maar het huishoudboekje kan alle ambities van de werkgroep niet bijbenen. “De gemeente denkt actief en positief met ons mee. De financiële middelen zijn er op dit moment helaas niet naar om alles direct te kunnen realiseren. We moeten daarom even een pas op de plaats maken, maar we houden de vinger aan de pols.”
“Fijne plek om te zijn en elkaar te ontmoeten”
Alle verkeersdeelnemers in Dalen moeten zich volgens Sinnema op straat prettig voelen en zich veilig door het dorp kunnen bewegen. “De toegenomen drukte maakt de verkeerssituatie onrustig en onprettig. In het dorp moet je als fietser en voetganger steeds alert blijven op naderend gevaar, terwijl de nadruk juist zou moeten liggen op een ‘fijne plek om te zijn en elkaar te ontmoeten.”
Entree dorp vanaf N34 is geen ‘warm welkom’
Vooral de entree vanaf de rotonde bij de N34 richting het centrum straalt geen warm welkom uit. “Je blijft over een oude asfaltweg rijden en hebt niet het gevoel dat je een dorp binnenrijdt. Veel automobilisten rijden dan ook veel sneller dan de toegestane 50 kilometer per uur. Daarnaast zijn de middenbermen gedateerd en groeit er van alles aan wilde beplanting, dus die hebben echt een update nodig. De weg loopt bovendien engszins schuin af. Dat stamt nog uit de jaren vijftig…”, benadrukt Sinnema het belang van een snelle aanpak.
De Bente en ’t Grootveld
De werkgroep legt daarnaast nog accenten op twee andere probleempunten in het Daler verkeersbeeld. “Naast de entree van het dorp vanaf de N34, staat ook de situatie op De Bente – de aanpak van het sluipverkeer over de Luunkamp – en de reconstructie van toegangsweg naar sportpark ‘t Grootveld op het prioriteitenlijst. Wat deze voorbeelden gemeen hebben, is dat er beslist meer ruimtge nodig is voor fietsers en voetgangers. We ondersteunen dat met maatregelen die gericht zijn op een veiliger situatie voor deze verkeersdeelnemers.”
‘Racebaan De Bente’
Wie vanuit Coevorden doorrijdt richting het centrum en verder, komt over De Bente, in het verlengde van de Hoofdstraat. Over die weg krijgt Dorpsbelangen veel klachten van buurtbewoners: “Het wordt als racebaan gebruikt.” Het is nu een doorgaande weg, maar Dorpsbelangen denkt dat afbuigingen in de weg een veliger situatie creëren.”
De straat langs molen De Bente is onlangs al aangepakt
Een deel van die weg is vorig jaar al aangepakt door de gemeente en Dorpsbelangen is daar blij mee. “Zo zou de gehele weg moeten zijn. Het gaat om het deel voor molen De Bente, richting Coevorden. Daar zijn de klinkers vervangen door bestrating met een kleurenpatroon waarbij de weg is voorzien van een voetpad – en suggestiestroken voor de fietsers.”
Toegangsweg sportcomplex ’t Grootveld
Net buiten het dorp levert de toegangsweg naar sportpark ’t Grootveld een gevaarlijke verkeerssituatie op. “Verschillende verkeersstromen komen samen op een weg, omdat het fiets- en voetpad ineens doorgaan op de autoweg. “Het is een wonder dat er nog nooit iets ernstigs is gebeurd”, zegt Sinnema daarover. Een weg voor de auto’s met daarnaast een vrijliggend fietspad en een veilig voetpad is de wens van Dorpsbelangen Dalen. “De auto heeft dus niet meer de hoofdrol, maar is één van de verkeersdeelnemers, samen met voetgangers, fietsers, de bussen en de trein.”
Vernieuwen wachtruimte op perron
Folkert Sinnema wijst in dat verband nog op de positieve ontwikkelingen rondom het treinstation in Dalen en de goede contacten met Arriva en NS. Met deze partijen vindt overleg plaats over de te vernieuwen wachtruimte op het perron.
Drietal watertappunten
Verder komen in Dalen in dit voorjaar drie watertappunten. Deze komen op het nieuwe DOE-plein bij de Burgemeester Wessels Boerschool, bij het Indiëgangers-monument in Dalen en bij de ingang van het station in Dalen. “Iedereen kan met zijn flesje even water bijvullen en er is een bankje in de buurt om even uit te rusten. Een gezond, duurzaam en gastvrij initiatief.”
Foto : Herman Woltersom