Vakmanschap is meesterschap. Dat geldt zeker voor het vakwerk van slagerij Knol uit Schoonoord. De slagerij aan de Tramstraat is via het RTL-4 programma The Challenge inmiddels tot ‘Beste slagerij van Drenthe’ gekroond, maar dingt zelfs ook mee naar de titel ‘Beste slagerij van Nederland’.
Belangen Buitengebied Coevorden (BBC2014) feliciteert slagerij Knol van harte met deze prachtige erkenning. Het is mooi en volledig terecht dat de schijnwerpers op dit familiebedrijf zijn gericht, maar het straalt ook uit naar de andere ondernemers in Schoonoord en de gemeenschap. Iets om trots op te zijn!
Jan Knol is er uiteraard heel blij mee. ‘Er wordt beoordeeld op een aantal trefwoorden uit klantrecensies op internet. Het gaat dan om bijvoorbeeld klantvriendelijkheid, service en kwaliteit.’
Wie wil, dat slagerij Knol hoge ogen gooit in de landelijke competitie kan via de website van The Challenge ~ www.thechallenge.tv ~ een stem uitbrengen. Dat kan nog tot maandag 8 januari 12.00 uur
Al een kwart eeuw slager
Knol nam met zijn vrouw Corrie in mei 1991 de slagerij over, verbouwde in 1991 en breidde in 2015 verder uit. Het assortiment is anno 2017 heel breed. “Je moet een totaalpakket leveren en het je klanten makkelijk maken.” De enthousiaste inbreng van de medewerkers en de kennis die ze vanuit de slagersvakopleiding meebrengen, is één van de drijfveren van het succes.
Volgens Jan, zijn vrouw Corrie en dochter Mirjam was de winkel in 2015 toe aan een nieuwe uitstraling. ‘We kunnen door de verbouwing nog meer inspelen op de wensen van de klant. Het traditionele assortiment hebben we de voorbije jaren steeds wel aangepast, maar dankzij de uitbreiding is er ook meer ruimte voor nieuwe trends. Zoals een verruiming van het assortiment maaltijdcomponenten en kant- en klaar-producten.’ In 2014 werd het centrale koelsysteem van de slagerij al fors gemoderniseerd en is er ook een rook- en droogkast aangeschaft. De slagerij is zich nog meer gaan richten op het vervaardigen van worstproducten en vleeswaren.
Er waait een nieuwe wind
De ondernemersvereniging Schoonoord heeft de wind in de zeilen. Er waait een nieuwe wind bij de lokale ondernemers en slager Jan Knol is even boegbeeld, nu hij met zijn bedrijf in de finale voor de beste slager van Nederland staat. Zeker, in Schoonoord zijn de voorbije jaren de nodige ondernemers verdwenen. Het dorp kende ooit meerdere supermarkten, meerdere kappers en meerdere slagers. “Die ontwikkeling zie je overal. Tegelijk zie je dat de ondernemers die over zijn gebleven en de crisis hebben doorstaan er eigenlijk sterker uit zijn gekomen”, vertelt voorzitter Harrie Wilting van de ondernemersvereniging.
Wilting zegt dat het succes van de ene ondernemer afstraalt op de ander. “We merken duidelijk dat ondernemers veranderen en niet meer alleen naar hun eigen bedrijf kijken, maar ook steeds beter onderkennen dat je elkaar kunt en moet versterken.”
Ontmoeten en inspireren
De nieuwe secretaris Ko ter Veen: “ik ben hier nu 35 jaar ondernemer. Ik heb nu wat meer tijd en heb ook besloten me in te zetten voor de ondernemers.” De beide nieuwe bestuursleden hebben als eerste de maandelijkse bijeenkomsten in ere hersteld. “Het is heel belangrijk om elkaar te ontmoeten, elkaar beter te leren kennen. Dat inspireert en je kunt echt van elkaar leren”, aldus Ter Veen.
Jan Knol is het daar helemaal mee eens. “Je moet je als ondernemer blijven ontwikkelen. Ik ga graag naar beurzen en ik probeer graag nieuwe producten. Als je dat koppelt aan een goede prijs/kwaliteitverhouding en je zorgt voor een prettige sfeer in je zaak, dan kun je in een dorp met de omvang van Schoonoord prima overleven.”