Met de trein van Coevorden naar Duitsland? Medio 2026 kunnen reizigers naar verwachting instappen!
Fractievoorzitter Henk Mulder van Belangen Buitengebied Coevorden (BBC2014) spreekt van een “enorme economische impuls voor de regio” nu er geld van het Rijk en provincie beschikbaar is voor een rechtstreekse treinverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim in Duitsland.
Opsteker voor regio
Vorige week werd bekend dat Rijk en provincie totaal bijna 28 miljoen euro op tafel leggen om de zo gewenste spoorverbinding te realiseren. “Daarmee krijgt niet alleen Coevorden, maar ook Emmen een rechtstreekse treinverbinding met Enschede en Berlijn. “Een geweldige opsteker voor de regio”, klinkt Mulder opgetogen. Op den duur moet het een directe verbinding worden vanaf Emmen naar Rheine, via Coevorden, Emlichheim, Neuenhaus, Nordhorn en Bad Bentheim. Bovendien maakt de nieuwe verbinding reizen vanuit Nederland naar Berlijn gemakkelijker.
De directe verbinding naar Duitsland is volgens de voorman van BBC2014 niet alleen aantrekkelijk voor toeristen en dagjesmensen, maar vooral interessant voor ondernemers. “De wisselwerking tussen Duitse en Nederlandse bedrijven wordt sterker, voor personeel wordt het gemakkelijker om over de grens te kijken.”
Samenwerking
Henk Mulder is van oordeel dat de treinverbinding prima past bij de tendens om vanuit Coevorden meer en meer de samenwerking met het buurland op te zoeken. “Er zijn op dat vlak al forse stappen gezet. Kijk naar het bedrijventerrein Europark dat nu 25 jaar bestaat. Het is een bedrijventerrein in twee landen; er staat zelfs één bedrijf precies op de landsgrens.”
Mulder wijst er verder op dat ook de Coevorder middenstand steeds nadrukkelijker het vizier op de Duitse consumenten en toeristen richt. In oktober vorig jaar werd voor het eerst een zogeheten ‘Duitse dag’ gehouden, waarbij de trein bij wijze van uitzondering ook reed. “Bij de middenstand in Coevorden zijn er al plannen voor een herhaling van zo’n Duitse dag, om meer Duitsers te trekken naar activiteiten in de binnenstad van Coevorden.”
Aanvullende budgetten nodig
Een groot deel van het spoor tussen Coevorden en Bad Bentheim ligt er al, maar dat wordt nu alleen gebruikt voor goederentreinen. Mulder is zich bewust van het feit dat het ombouwen van dat spoor voor passagierstreinen nog wel een ‘complex aangelegenheid is’. Bij station Coevorden staat onder meer een extra spoor plus perron gepland. De verwachting is dat door al die werkzaamheden van Nederlandse en Duitse zijde de trein niet eerder dan eind 2026 gaat rijden.
Voor de komende tijd is het volgens Mulder zaak dat er nog aanvullende budgetten beschikbaar komen. Het gehele project kost zo’n 65 miljoen euro. De gemeenteraad van Coevorden moet nog akkoord gaan met het bijleggen van 1 miljoen euro. Vanuit Duitse kant is een bijdrage van 37 miljoen euro gevraagd. De verwachting is dat daar op korte termijn een besluit over genomen wordt.